Sneakers som modeaccessoar

Sneakers, eller gymnastikskor, har idag en särställning i modebilden. Sneakers kommer i ett otal varianter och vad som är modernt skiftar säsong för säsong. Samtidigt har dyra sneakers av vissa märken och modeller blivit viktiga statussymboler, framför allt för ungdomar. Det som är unikt med sneakers är att de bärs av både män och kvinnor i alla åldrar. De är betydligt mer funktionella och bekväma än många andra skor och har samtidigt en hög modegrad.

Sneakersindustrin har varit på tillväxt sedan början av 80-talet men branschen har under senare år exploderat och växt med över 40 procent sedan början av 2000-talet.

Från början var det märken som Nike, Puma och Adidas som tillverkade träningsskor för en vältränad och hurtig målgrupp. Men redan på 80-talet anammade den framväxande hiphop-kulturen den sportiga stilen och sneakers blev en viktig modeaccessoar inom subkulturen. När hiphopen sedan blev mer mainstream under 90-talet hängde modet med. Streetwear blev trendigt och sneakers fick sitt definitiva genombrott i modebilden. Under 2000-talet började klassiska lyxiga varumärken som Balenciaga, Prada och Gucci tillverka egna designsneakers. Ett par gymnastikskor från dessa varumärken har blivit viktiga statussymboler som kan kosta upp emot 20 000 kronor.

Sportkläder överlag har blivit dyrare och mer moderiktiga och de stora modehusen har bidragit till att lyfta sportmodet till finrummen. Efterfrågan på bekväma men moderiktiga plagg har blivit större i och med att behovet av att klä sig formellt på både arbetsplatser och i vardagen har minskat. Samtidigt har både sportstjärnor och hophop-artister blivit självklara ambassadörer också för de mer exklusiva kedjorna. Designsamarbeten med till exempel friidrotts- eller tennisatleter förekommer allt mer frekvent. Samtidigt har en hälsosam livsstil blivit eftersträvansvärd och allt fler människor både tränar och äter hälsosamt. Trenden med sportiga och bekväma kläder signalerar en medvetenhet och ett hälsosamt leverne som ses som eftersträvansvärt. På så sätt har det som tidigare sågs som vardagskläder blivit högsta mode. Ingen garderob är idag komplett utan ett par trendiga sneakers.

Sneakers fortsätter vara trendiga säsong för säsong men utseendet förändras allteftersom modebilden evolverar. 2018 växte en trend med riktigt stora och klumpiga sneakers som påminner som platåskor fram. Dessa “chunky sneakers” är ett steg bort från den klassiska träningsskon och är lika skulptural och oergonomisk som högklackade skor. Samtidigt har vita, klassiska sneakers etablerat sig som lika tidlösa som svarta eller bruna promenadskor i läder. Både män och kvinnor använder gärna de vita gymnastikskorna för att få en snygg vardagslook. Det här är ett mode som också reflekterar ett mer jämställt samhälle där kvinnor och män använder samma skomodeller med samma komfort. Historiskt sett har kvinnors skor varit mer obekväma och begränsade än mannens – höga klackar och smala, spetsiga tår är både anatomiskt felaktiga och hämmar rörelseförmågan.